
 Studies in Media and Communication 

Vol. 10, No. 2; December 2022 

ISSN: 2325-8071   E-ISSN: 2325-808X 

Published by Redfame Publishing 

URL: http://smc.redfame.com 

249 

 

Recent Research Trends in Arabic-Oriented Radio and TV Channels:    

An Analytical Review 

Bassant M. Attia 

Correspondence: Bassant M. Attia, Department of Media, College of Language and Communication, Arab Academy for 

Science, Technology and Maritime Transport, Alexandria, Egypt. 

 

Received: September 29, 2022        Accepted: October 31, 2022        Online Published: October 31, 2022 

doi:10.11114/smc.v10i2.5762          URL: https://doi.org/10.11114/smc.v10i2.5762 

 

Abstract 

The current study investigated the most significant scientific research conducted in this field in both Arabic and English 

to provide an integrated view of contemporary research trends in Arabic radio/channels and to identify the findings of 

prior studies. In Arabic, between 2013 to 2021, the researcher conducted a second-level qualitative analysis process on 

several research papers and studies, totaling 88 research papers . 

Compared to oriented channels, the analysis of radio-targeted discourse has been the subject of a relatively small number 

of studies, and even in the most recent studies, the radio-targeted discourse has been regarded as a historical narrative. 

Youth represented the most significant percentage of the target audience for research-oriented radios and channels, 

followed by adolescents. Despite an increase in the Arab school's contributions to the research of oriented radios and 

channels and its desire to identify the image of Arab countries' issues and crises in Western media, no studies were 

conducted. Future studies should focus on examining how to present a correct media image or correct the false image that 

has been presented . 

Keywords: Arabic-oriented Channels, second level analysis, BBC Arabic, DW, Foreign Radio 

1. Introduction 

International media is generally defined as communication that occurs across international borders. It is considered 

communication between individuals, groups, and countries belonging to different cultures, and it is affected by the 

economic, political, social, cultural, and military dimensions of countries' relations with one another (Atef, 2009). It is 

not an issue of targeting the Arab public as a new strategy for the foreign media, as the period between the First and 

Second World Wars characterized a peak stage for the media race to reach the Arab audience and an attempt to win it 

over to one of the conflicting international powers between Britain through the Arabic section of the BBC Arabic and 

Germany via Radio Berlin in Arabic. (Lemlam, 2017) 

Oriented radios can be defined as radios that broadcast their programs to several countries in their respective languages 

in order to gain the public's support. Oriented radios are linked to the existence of economic, commercial, military, and 

social interests between the two parties and their proximity to the country sending the radio as determined by planned 

strategic studies (Abu Zaid, 2015). The concept of international broadcasting is fundamental to radio, at least in terms of 

radio waves reaching listeners abroad and station officials' intentions, which are frequently supported by governments 

(Stanton, 2020) (Boyd, 1999). The four reasons stations broadcast across national borders are: strengthening national 

prestige, promoting national interests, attempting religious or political indoctrination, and strengthening cultural ties. 

(Boyd, 1999) 

The last century witnessed the broadcast of many Western media channels to the Arab world, starting with foreign radio 

broadcasting services that reached Arab audiences in the 1970s, such as Radio Monte Carlo, BBC Arabic Radio, and 

Voice of America, which are tools for delivering news and uncensored information. The Middle East lacked access to 

comparable forms of mass media, and these broadcasting services were viewed as tools for promoting public diplomacy 

between nations. (Alhammouri, 2013) 

When Radio Sawa was established, the network increased news and information programming to approximately seven 

hours per day, including live coverage of keynote speeches, press conferences, and congressional hearings from 

Washington. (Kassman, 2007) 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

250 

 

2. The Problem of the Study 

This study focuses on the scientific and research heritage in the field of broadcasts oriented in the Arabic language (audio 

and visual) at the local and international levels. The study also investigates the most important scientific research 

conducted in this field in both Arabic and English to provide an integrated vision of recent research trends in Arabic-

oriented Tv & radio stations and to identify the findings of these studies. 

Objectives of the analytical study: 

1- To review the most significant findings from the study of Arabic-oriented radio stations. 

2- To compare the number of Arab and foreign studies and the degree of commitment to the policies of the 

transmitting country 

3- To determine which channels and radio stations are the most viewed, as well as which Arab nations have been 

the focus of research. 

4- To determine how to address political issues addressed by Arabic-oriented radio and television research.  

5- To distinguish between the most significant advantages and disadvantages of dealing with foreign broadcasts in 

Arabic for Arab issues as presented by Arab and foreign studies. 

6- To what extent have recent scientific advancements contributed to the field of Arabic-oriented radio research in 

terms of methods and tools used in data collection and analysis, as well as identifying the scientific theories 

within which the results were interpreted? 

3. The Methodological Design of the Study 

A- Type of study 

This study is one of the qualitative analytical studies that depend on the secondary qualitative analysis of the results of 

Arab and foreign studies that dealt with broadcasters and oriented channels in English & Arabic. 

B- Study Methodology 

This study is one of the descriptive studies depending on qualitative analysis of the second level, and this type of analysis 

is different. It contributes to qualitative knowledge added to the scientific and research accumulation because it constitutes 

an integrated vision based on the review of the various research currents in the research field under study (Reda and others, 

2011), which is difficult to achieve with primary data-based quantitative research. 

C- Study population and sample 

The study population included all published and unpublished research from doctoral dissertations that dealt with the 

subject of Arabic radios/channels from 2013 to 2021. The following figure demonstrates the distribution of the sample 

according to Arab and foreign research : 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No. (1). Distribution of the sample according to Arab and foreign research 

Study time frame 

For the research of oriented radios and channels, the time frame of 2013 to 2021 has been established. It is noted that few 

studies have focused on the study of oriented radios and their impact at present, as the focus is currently on targeted 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

251 

 

channels and their impact. Due to the capabilities of these channels to transmit events and the public's disengagement 

from listening to oriented radio to a large extent, unlike the period of the eighties and nineties of the last century, which 

reaped the largest share of the research of targeted radio, which was an active element in driving events at the time. 

The following graph depicts the distribution of the sample according to the years of publication: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No   ) 2   . ( Study sample according to years of publication 

According to the previous figure, the number of studies for oriented channels increased in 2016, 2017, and 2018, while it 

was found that the general feature of oriented radio research is a permanent decline. It is also evident that there was no 

study in 2017, indicating the need to shed light on radio research again by researchers . 

First: Quantitative indicators of studies in the field of Arabic-oriented radios/channels 

1- The most preferred content for listening/watching on Arabic-oriented radios and channels 

In general, it was found that political content ranked first in terms of listening and viewing by the public. At the level of 

Arabic-language radio stations, a study (Abdel-Malk & others, 2019) found that political talk shows and news bulletins 

ranked first and second with rates (of 37%) and (33%), respectively. A study (Abdallah, 2015) ranked first among the 

programs that the public preferred to listen to on British radio (50%). Another study (Ibrahim, 2016) found that political 

content came in the introduction of content preferred by university youth by (90%), as well as a study (Mohamed, 2015) 

found that newsletters ranked first among their preferences . 

The study (Al-Ghamrawi, 2015) found that at the level of Arabic-language channels where respondents were asked about 

their preferred content, political programs (bulletins and programs) were the most popular, followed by economic 

programs. The study examined the news coverage of Egyptian political issues in Arabic-oriented channels after 30 June. 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

252 

 

According to the Egyptian public and a study, political issues, followed by economic issues, are the most followed topics 

(Abdallah and Hilal, 2018). The study (Khaled, 2015) on the free report on Al-Hurra and BBC Arabic channels concluded 

that scientific reports comprised the majority of the channels' primary concerns and that the majority of the reports were 

of a positive nature but propaganda and advertising nature, promoting the advanced technologies owned by the West . 

2- The most significant channels and radio stations for listening and watching in the research of radio stations/channels 

oriented in the Arabic language according to Arab and foreign research: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No ( .3)  The most watched Arabic channels 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No. (4). The most listened-to Arabic radio 

According to the previous figure, BBC Arabic topped the list of the most-listened-to-Arabic radio stations, followed by 

Radio Sawa and Monte Carlo Radio. On the level of Arabic-oriented television channels, BBC Arabic topped the list of 

the audience's preferences. This result appeared in more than thirty-five studies from the research sample, followed in 

preference by Russia Today, Deutsche Welle, and France 24 with a slight difference, then Al-Hurra and Sky News Arabia 

came in relative proportions, and finally, Al-Alam and Euronews, which appeared in only one study . 

3- The most important curricula, tools, and studies used in the research of Arabic-oriented radio/channel channels 

As for the curricula and tools used, it was found at the level of radio station research-oriented in the Arabic language that 

all studies used the survey method for applied research, and some of them used the discourse analysis method for 

qualitative research (Hamdy, 2020). The questionnaire tool ranked first in terms of research tools (Abdel-Malek, 2019 - 

Abdallah, 2015- Magdy and others, 2019), and the theories used varied between agenda theory, prioritization, publishing 

innovations, uses, and gratifications. At the level of channels oriented in Arabic, it was found that the survey method 

came at the forefront of the methods used with the analysis of frameworks that appear ed in the majority of analytical-

qualitative research (Jamal, 2020 - Mohamed, 2018). 

As for the tools, questionnaire and the framework analysis form appeared in more than 90% of the studies, while 

observation and in-depth interviews were found in only one study (Gassem and Yoda, 2018), while there was a diversity 

in the use of theories, nearly half of the studies used. The research is based on two theories, analyzing news frameworks 

that came first, the knowledge gap (Faqih and Moutahar, 2016), and designing the agenda and the gatekeeper. (Mazahra). 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

253 

 

4- Individual versus group research 

As depicted in the following figure, the dominance of individual research over collective and collaborative research 

became evident in radio and channel research-oriented Arab and foreign research alike: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No. (5). Individual and group research in oriented radio studies 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No. (6). Individual and group research in channel-oriented studies 

5-Types of research in terms of research schools 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure No. (7). Distribution of research-by-research schools 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

254 

 

It is evident from the previous figure the extent to which the different schools contributed to the research of Arabic-

oriented radio stations and channels, and we find that the Arab school had the largest share of studies. In contrast, the 

American school contributed about 18 studies, the European school with eight studies, while the Asian school and other 

schools did not appear in the research sample. The Arab School's increased contributions to research are due to its desire 

to get acquainted with the Western media's portrayal of the issues and crises of Arab countries in the Western media . 

Second: Recent scientific trends in the field of research for Arabic radios and channels 

This study stems from the main question: What are the recent trends in the research of broadcasts oriented in Arabic? The 

researcher has analyzed a number of Arab and foreign research to develop a critical vision for them in terms of research 

topics, curricula, and theoretical frameworks. The researcher reviews this through several axes, namely : 

A. Arabic-oriented radios 

The first axis: Studies related to Arabic radio/channels and their treatment of Arab events and issues 

The study (Magdy & others, 2019) on the relationship between addressing Arab issues in Arabic-oriented radios and its 

relationship to the priorities of interest of Egyptian adolescents in them concluded that the percentage of those who believe 

that radio attitudes significantly affect adolescents in the ranking of Arab issues reached (24%) and that they Affect to 

some extent (54%). A study (Kimunguyi & Gillespie, 2016), which aimed to analyze the attack on the satirical newspaper 

"Charlie Hebdo" that took place in January 2015, concluded that France 24 linked terrorism to Islam and Muslim societies 

and linked these attacks to factors unrelated to France without explaining discrimination and unemployment or to 

marginalize young people in society. Instead, the channel made it clear that terrorism is an external phenomenon 

threatening France by extremist organizations adopting Islamic ideologies. 

A study (Abdallah, 2015) on the public's attitudes towards radio broadcasts in West Darfur also found that (42%) of the 

total respondents agreed to some extent that their use of targeted radio stations is problematic due to their overconfidence 

in foreign news outlets. According to (Abdullah, 2013), the BBC and Sawa radio stations serve Western strategic projects 

in first place with a rate of (53%) and achieve the interests of Britain and America in second place with a percentage of 

(38%). The study also revealed that the two radio stations aim to create intellectual chaos. Furthermore, political turmoil 

in Arab and Islamic countries, in addition to the results of (Bothwell, 2013 study) entitled (Radio Sawa: Music and 

Political Radio between the United States and Syria), which aimed to compare the two radio stations in terms of goals, 

and found that they are governed by the political orientations of both America and Syria. The results confirmed that Radio 

Sawa is a tool of American policy to influence the Arab public, especially the youth, as it aimed to convince the Arabs of 

Washington's political orientation in the Arab region. 

The second axis: Studies related to Arabic broadcasts and their role in shaping the image of countries 

The third axis: Credibility and balance in news processing 

The study (Msaddek, 2021) demonstrated that the BBC's reporting on the Israeli-Palestinian conflict is frequently 

criticized for implicitly favoring the Israeli side, as the killing of Israelis received more coverage than the killing of 

Palestinians in 2006, and discovered that pressure from pro-Israel and pro-Palestinian groups constitutes the BBC's 

enormous capacity to provide a balanced broadcast and maintain its political independence. 

A study (Hamdy, 2020) found that one of the most important motives for listening to oriented radio stations is that they 

present opposing viewpoints (17%) and provide immediate coverage of events (21%). On the contrary, the study (Abdel 

Malek and others, 2019) found that the most important motive for listening to these radio stations is to add information 

that has not been published on the topics raised, which achieves credibility in news coverage by (48.5%), and that their 

information is more accurate than others by (29. 5%). According to a study (Ibrahim, 2016), foreign radio stations 

broadcasting in Arabic have a high degree of freedom in covering topics in the first place with a rate of (75.7%), and they 

provide them with knowledge about political events and issues in the second place with a rate of (73%). 

A study (Hassan, 2013) also found that the motives of Bahraini university youth are not limited to entertainment only 

when listening to Arabic-oriented radio stations, but utilitarian motives came at the forefront of their listening motives, 

such as obtaining information about different news because Arabic-oriented radio stations provide a vast array of news 

coverage. 

B- Results of the Arabic-oriented Channels 

The first axis: Studies related to the treatment of Arab events and issues by Arabic channels 

A study (Attia, 2020) that examined the frameworks used to present the image of Arab refugees in Western documentaries 

by BBC News and BBC Arabic found that the two channels compared the situation of refugees in different countries. 

According to semiotic analysis, the BBC channel Al Akhbariya tends to manipulate the image of refugees by presenting 

its agendas and views in the production of its documentaries so that the final product appears more like a movie than a 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

255 

 

documentary. On the contrary, the BBC Arabic Documentary Channel tends to use a more realistic treatment of its 

recordings that appear as actual events that viewers can relate to. 

The study (Makki, 2019) also found that the Lebanese public, which served as the study's sample, lacks confidence in the 

BBC Arabic channel. Due to the channel's status as a British organization, the Lebanese feel that it is disconnected from 

the issues of their community. 

In addition, (Dina, Marie & Rhys, 2019) analyzed Russia Today's news coverage of Russia's role in the Syrian war. They 

discovered that news coverage did not address Russia's military presence in Syria but emphasized Russia's political and 

diplomatic role in the conflict. Syria was portrayed as a non-sovereign nation, and the Russian intervention was intended 

to aid Syria and the Syrians, thereby enhancing the perception of Russia's presence and power. 

In its evaluation of the BBC Arabic channel's coverage of the Egyptian presidential elections, the study (Mohamed, 2018) 

found that the channel employed irony when presenting election-related news in order to convey to the viewer that the 

elections are unreal and that the regime is in control. The incumbent seeks to exclude his rivals with illogical arguments 

so there are no competitors. The study conveyed these implicit messages through body language, and the majority of 

broadcasters on the channel gave time to guests who focused on the negative aspects while permanently boycotting those 

who supported the ruling regime  . 

The study (Aldreabi, 2017) also found that the Russia Today channel described the chemical attack from the Syrian regime 

as an "alleged attack" and was skeptical about its credibility, as well as the study (Eldieb, 2017) that dealt with the news 

coverage of Russia Today channel on the subject of Russian interference. The Syrian crisis indicated that it relied solely 

on military sources, which affected the content of news stories on the channel. A study (Anwar, 2017) found that topics 

related to fighting terrorism ranked first in the Wasia Al-Youm channel with a percentage of (31.1%), followed by the 

political settlement of the crisis related to the liberation of Aleppo with a percentage of (26.4%). 

The (Al-Nahed, 2016 ) study on BBC Arabic's coverage of the Libyan revolution in 2011 revealed that the broadcasting 

state exerts influence over the channel's editorial policy and agenda. The method of news coverage adopted by the British 

government was similar, and NATO's intervention was framed within the framework of Humanitarian intervention, and 

its mission is a legitimate humanitarian mission to liberate the Libyan people from an illegitimate leader. 

A study (Al Husseiniy, 2016) on university youth's use of targeted channels and their role in shaping their attitudes toward 

terrorism issues concluded that there is a significant relationship between reliance on Al Hurra and France 24 channels 

and the trend toward terrorist issues. 

A study (Shaaban, 2016) that examined the treatment of Arabic-language channels for political assassinations in Egypt 

by applying to the assassination of Representative Hisham Barakat, found that the framework of responsibility that held 

the Brotherhood responsible for the assassination of the Public Prosecutor on Sky News came in Deutsche Welle channel 

the reason for the assassination was the security failure and the failure to learn from the mistakes of the past. France 24 

reported that calls for reconciliation between the political system in Egypt and the Muslim Brotherhood have no chance 

of success unless there are significant structural changes to the Egyptian political system. 

A study (Ibrahim &others, 2016) that examined TV directing techniques used in political programs on Egyptian satellite 

channels and oriented in Arabic found that there is a difference between the channels of the study sample in the methods 

of addressing political issues raised, as well as a difference in the methods of managing program providers according to 

the broadcasting country. The foreign channels oriented in Arabic and Egyptian channels outperformed the channels 

oriented in the field of uses of television production techniques. This study agrees with the study results (Helmy, 2020), 

which found that BBC Arabic and Russia used graphics, graphs, and statistics in very simple proportions when covering 

Egyptian issues and topics, and the and most significant reliance was on the use of archival footage. 

The study of (Fakih and Moutahar, 2016) found a strong correlation between the list of priorities of news channels, 

including the channel Al-Alam channel. The study demonstrated a positive correlation between the respondent's 

acceptance of the framework presented by Al-Alam TV, attributed to the security chaos, and the reduction of foreign 

interference, which is the motive behind the spread of Hezbollah forces to control Beirut. 

A study (Gabdulhakov, 2016) on Syrian refugee news coverage on the Russia Today channel found that the channel 

linked the displacement of refugees to European Union countries with Western interventions in Syrian internal affairs. 

The Russian role in resolving the Syrian and refugee crisis was also emphasized. Al-Rawi's study (Al Rawi, 2017) 

indicated that the Russia Today channel serves as a propaganda tool in the hands of President Putin to achieve Russia's 

political interests in the region. 

Furthermore, the study (Helal, 2015) examined how the editorial policy of both the American Al-Hurra and Iranian 

channels reflects their treatment of Arab issues. The study found that the military, political, and security contents ranked 

first, and that the news about the Arab world ranked higher on the Iranian Al-Alam channel (69%) than on the Al-Hurra 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

256 

 

channel (59%), indicating that both channels are interested in the Arab world. This result is consistent with the results of 

the study (Kazem, 2020), which examined the news treatment of Iraqi issues on the Iranian Arabic-oriented Al-Alam 

channel and found that Arab news came first with a rate of (45.5%), indicating the news channel's interest in Arab issues. 

According to a study (Abdel-Karim, 2015) that investigated the attitudes of the elite towards oil and energy issues in Arab 

and oriented satellite channels, BBC Arabic ranked first in interest in oil and energy issues. In addition, a study (Mohamad, 

2014) on Arabic-oriented channels' handling of the Egyptian economic crises found that the news coverage on BBC 

Arabic, France 24, and Russia Today was expressive of their country's policy towards Egypt . 

A study (Abdel Rahman, 2014) on the news treatment of developing countries' issues in European satellite channels 

oriented in the Arabic language found a difference between the satellite channels under study in their approach to 

developing countries' issues. This is consistent with the findings of (Sami, 2013) on the treatment of Iranian issues in 

satellite channels oriented in the Arabic language and its relationship to the image of Iran among the Arab public. The 

study found a correlative relationship between the nature of political relations between Iran and the countries that own 

the channels oriented in Arabic and the nature of the image provided by those channels about Iran . 

The second axis: Studies related to Arabic-oriented channels and their role in shaping the image of countries 

A study (Gamal, 2021) concluded that the position of France 24, Russia Today, and Deutsche Welle towards Egyptian 

policy is hostile by emphasizing political repression, ignoring economic booms, and ignoring terrorism issues in Egypt 

and the poor security conditions. According to a study (Kazem, 2020) that examined the biographies and memories of the 

Russia Today channel, the channel is eager to present Russian society as an example of peaceful coexistence between 

religions and customs and to emphasize that Russia is a significant political power on the international scene and that the 

Russian economy is strong and vibrant. It receives state support as part of its sovereignty. 

A study (Helmy, 2020) found that the direction of addressing Egyptian issues and topics in Russia Today and BBC Arabic 

channels was neutral in the first place, with rates of (47.1%) and (52.1%), respectively, with regard to economic issues, 

the response to Egypt for terrorism, violent incidents, and the assassination of police officers, followed by the negative 

trend in both channels.  

A study (Hussein, 2018), which examined the discourse adopted by foreign satellite channels in the Arabic language in 

their handling of Arab and regional affairs, showed that news coverage of wars and regional conflicts in Syria, Iraq, 

Yemen, and Libya appeared first on France 24, Russia Today and Al Hurra channels . 

A study (Gamal, Adel and Ahmed, 2018), which examined the image of Egypt as reflected in the Egyptian and Arabic-

oriented satellite channels, concluded that the prominent positive features of Egypt's image were greater on Russia Today 

than on BBC Arabic. Rossa channel showed Egypt in a strong way through its ability to go through the transitional phase, 

combat terrorism, and the strength of its army, and Egypt appeared in the two channels as a strong country externally in 

its relationship with Arab countries and its attempt to resolve special differences in the Syrian conflict . 

The (Al Nahed 2018) study compared the news frames and differences in the tone of the reporter's voice and choice of 

vocabulary through channels that broadcast in their original language and its counterpart broadcast in Arabic. In contrast 

to Arabic channels that broadcast in English, such as Al Jazeera, the BBC Arabic channel was moderate in its coverage 

of the circumstances following the Libyan revolution. This is due to the different cultural and societal contexts between 

the Arab and British societies, which is consequently directly reflected in the choice of words and the language used 

(rational and emotional) when framing the news in the channel. 

A study (Jassem and Yoda, 2018) demonstrated that the axes of drawing the image of Arab countries in oriented channels 

focused mainly on the political movement in Egypt and included parliamentary elections, terrorist bombings in Sinai and 

other cities, protests and demonstrations in Bahrain, military confrontations in Yemen, and unrest Continuing in Libya, 

the popular movement in Saudi Arabia, and political dialogue in Lebanon. The (Brik and Ahmed, 2017) study revealed 

that the video coverage of the campaign led by Egypt against terrorism was biased by (42%). Due to filtering the Al-

Hurra channel website, the fear framework came to the forefront of the strategies of the graphic frameworks for the war 

on terrorism. 

The study (Al-Abed 2016) showed that the image of the Arab countries in the bulletins of the channels under study was 

positive in the first place with a percentage of (58.5%), and a negative image with a percentage of (32.4%). The data 

obtained revealed a significant disparity between the channels in terms of the direction of the presented image. In Arab 

countries, there are different media treatment trends according to each channel's premises and editorial policy. Priority is 

given to presenting a negative image prior to the appearance of the results of various incidents, according to the qualitative 

analysis of the study. This finding demonstrates the existence of bias on Al Hurra and BBC, particularly in countries 

whose policies differ from those of the USA and the UK. 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

257 

 

A study (Al Ghamrawy, 2015) that examined the news treatment of Egyptian political issues in Arabic-oriented channels 

after June 30 concluded that the evaluation of the image presented by Egypt was positive (20%) and negative (54%) and 

that oriented channels present crises. Egypt's political situation is more provocative than reported by the media. According 

to a study (Ahmed, 2014) that examined the role of Egypt's news channels and the European Euronews channel in Arabic 

in times of political crises in the Euro-Mediterranean region found that experts saw the European Neighborhood Policy 

as the main pillar on which the European Union's policy towards the region was based after the 2011 revolutions. 

Therefore, the European Neighborhood Policy reflects the gap between the declared goals of the European Union in 

dealing with the region and the policies implemented and the efforts actually made. 

The third axis: in terms of credibility and balance in news processing 

The study (Abu Arja and Fawaz, 2021) on the frameworks of news treatment of the developments of the Palestinian issue 

in the Israeli Arabic-speaking channel found that the negative news overshadowed the rest of the news trends. 

Additionally, the channel has always tried to convey to the Arab viewer that most of the events that occur in the region 

are negative and of aggressive nature and that they have the right to defend their area from Palestinian attacks and 

aggression . 

The study (Gamal, 2020) concluded that the absolute negative treatment trend ranked first among the different types of 

trends for the issue of terrorism in Sinai with a percentage of (42.2%), followed by a relative negative trend with a 

percentage of (31.4%). In the study (Helmy, 2020), different points of view were presented in third place on BBC Arabic 

and Russia Today, both in presenting and presenting Egyptian issues as one of the persuasive methods, with percentages 

of (56%) and (55.9%), respectively. Moreover, it is evident from these percentages that all the news contained in the two 

channels used evidence, proofs, and logical methods in presenting Egyptian issues, such as the number of participants in 

the presidential elections and the number of victims and injured in all the violent incidents resulting from the various 

bombings in Egypt . 

The study (Saad, 2020), which aimed to analyze the contents of cartoon programs in children's channels oriented in Arabic, 

found that the negative contents in the cartoon came first and that they represent worlds that do not exist in the child's life, 

which leads to confusion for the child in the process of discrimination Between what is real and what is imaginary. In 

addition to using inappropriate phrases that do not fit the values of Arab societies to a large extent. 

A study (Selim and Omar, 2019) found that with regard to Arabic-oriented channels' websites addressing the killing of 

Saudi journalist Jamal Khashoggi, a category without trends ranked first, indicating that it conveyed events and facts in 

an objective and descriptive manner without bias. 

The study (Mohamed, 2019) also found that channels oriented in Arabic are concerned with the phenomenon of terrorism 

and that they address terrorism using strong descriptions of terrorist operations and describing victims. Therefore, these 

channels work to spread a state of fear in the public while consolidating the emergence of terrorist organizations in the 

public mind through transferring the terrorist groups' adoption of their operations and their reliance on a treatment that 

diverts the viewer's mind from understanding by resorting to provocation by presenting information related to terrorism, 

and the personification of terrorism with Islamic organizations. 

The (Jassem and Yoda, 2018) study on the role of oriented satellite channels in prioritizing public opinion regarding 

issues of political transformation in the Arab region found that the research sample of Iraqi media professionals preferred 

the media-oriented as the main source of information regarding the affairs of the Arab political transition with a percentage 

of (65.5) %. Because, in their opinion, it is keen to provide program and news coverage in a comprehensive and balanced 

manner, covering events from different angles. 

According to a study (Mohamed, 2018) that evaluated the treatment of Arabic-oriented channels for the 2018 Egyptian 

presidential elections, BBC Arabic channels achieved balanced audience participation. On the level of program guests 

from experts, however, the emphasis was largely on opposing viewpoints. The permanent boycott was the language of 

dialogue for those who supported the Egyptian political system, whereas the offensive strategy dominated the Deutsche 

Welle channel. The study (Al-Rawi, 2017) on the official BBC Arabic Twitter account concluded that Egypt, Britain, and 

Syria received the most attention in the channel's news coverage, in that order, indicating that Egypt's news coverage 

surpassed that of the British channel. In addition to President Sisi's emergence as the channel's most prominent political 

figure, the channel's focus has shifted to other political figures. 

Regarding the credibility of these channels, a study (Abdallah and Hilal, 2018) found that the respondents believed that 

commitment to professionalism in terms of objectivity, credibility, accuracy, completeness, and balance in presenting 

different points of view when presenting Arab news came at the forefront of the reasons for Iraqi and Saudi university 

youth to follow these channels. The study (Saeed, 2018) also found that one of the reasons why Iraqi respondents follow 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

258 

 

the BBC Arabic channels and Russia Today is the comprehensive coverage of all the elements and details of the event on 

an ongoing basis through the use of analysts. 

The study (green, 2017), which examined the relationship between the pattern of funding on editorial politics, revealed 

that when analyzing BBC Arabic coverage of the referendum on the UK's stay in the European Union in 2016, it became 

clear that the channel was characterized by impartial coverage, which is consistent with its nature As a British national 

government channel. In contrast, Sky News Arabia's coverage was negative, which is consistent with its funding pattern 

based on material profit, and in the same context, the treatment of the Russia Today channel was very negative. 

According to a study (Ismail and Mohamed, 2017) on the treatment of Arabic-oriented news channels, 42.9% of 

respondents trust the political content on Arabic-oriented channels, with the following ranking of channels' objectivity: 

Following Russia Today Channel is Al Hurra America, followed by BBC Arabic. The study (Abdel Khaleq, 2017), which 

examined the characteristics of the presented picture of economic crises, found that, through its coverage, it carries a 

degree of bias to certain positions and visions that support its media policy and its international relationship, and it also 

focused on negative media frameworks such as economic failure, poverty, and suffering . 

A study (Saber, 2017) revealed the handling agreement of the Al-Hurra TV website with the direction of the US 

administration. The channel confirmed the weakness of the Obama administration, and the removal of the Assad regime 

and sending US forces to help came as the most prominent solution to the Syrian crisis. 

As for (Ulus, 2017) study on analyzing the content of the Russia Today channel on YouTube and analyzing the audience's 

comments about it, it found that whenever the clip was positive, the comments about it were positive, and vice versa, 

whenever the clip was negative and aggressive, the audience's comments were negative. 

A study (Shaaban, 2016) found that Euro News, Russia Today, Al Hurra, France 24, and Deutsche Welle used the strategy 

of "highlighting one point of view" when covering the assassination of Public Prosecutor Hisham Barakat. This strategy 

supported the notion that the Egyptian political system's security system had failed. The inclusion of the broadcaster's 

opinion first appeared on Arabic-language channels, highlighting their viewpoint or drawing conclusions from the 

statements of sources and officials. In addition, the study (Al Abd, 2016) found that the public's trust in oriented channels 

was medium and limited, to begin with, with the same percentage. 

With regard to balance, the study of (Saeed, 2016) found that the same channel presented the two views by more than 

(45%) regarding Arab and Iranian issues. On the contrary, a study (Abdallah, 2017) regarding the extent of the BBC's 

balance in dealing with the 2016 US presidential elections found that the channel offered Multiple viewpoints (80%). 

This result can be explained by the fact that the channel's treatment of American issues is completely different from its 

treatment of Arab issues, while Russia Today channel showed negative news with a rate of (54.9%), and topped the news 

that presents one viewpoint (53. 5%). The trend of news coverage of the Syrian crisis by the Russia Today channel was 

consistent with Moscow's political position, which is to blame the opposition on Syria for the deteriorating situation in 

Syria. A study (Abdel Salam, 2016) found that the percentage of news about Arab issues on Al-Hurra TV, which shows 

one side of the issue, was (60.6%). A study (Waheed and Abdelaziz, 2016) found that there is a statistically significant 

correlation between the level of confidence in covering Arab political crises on Arabic-speaking satellite channels on the 

one contrary, and reliance on news bulletins in those satellite channels to obtain information about these crises. 

A study (Mostafa, 2015) on the credibility of Arabic-oriented channels among the Egyptian public concluded that BBC 

Arabic is the most preferred and credible channel for the respondents. Regarding the subject, this result agreed with the 

study's results (Mohamed, 2013), which dealt with the news treatment of the crisis of suspending some US financial aid 

granted to Egypt in the Canal. The present study oriented the Arabic-language broadcasts of BBC Arabic, France 24, and 

Russia Today and found that BBC Arabic and Russia Today present multiple perspectives on the crisis. Consistent with 

the current study findings, (Shaheen, 2014) examined the frameworks of news coverage of the Egyptian legislative 

elections of 2011/2012 and found that with regard to the balance of treatment, the Al Hurra channel presented the two 

views in a large proportion. 

4. Discussion 

In order to present a complete overview of current research trends in Arabic radio/channels and to pinpoint the findings 

of these studies, the study kept track of the most significant scientific research that had been done on this subject in both 

Arabic and English. The researcher examined a total of 88 research publications in Arabic between 2013 and 2021 using 

a second-level qualitative analysis procedure on several research papers and studies. Researchers have found a small 

number of studies that dealt with the analysis of the oriented radio discourse at present, in contrast to previous periods of 

time, and the greater tendency to study the content of the oriented channels, and it was found that even in the recent 

studies that dealt with the radios oriented to the study, it was just a historical account of the role of the oriented radios 

over the different years . Also, Radio oriented research focused on studying the motives for listening to Arabic language 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

259 

 

radio stations, which came to the forefront of utilitarian motives that include obtaining information, while channels 

oriented in Arabic did not address the study of viewing motives.  

To Compare between the number of Arab and foreign studies and the extent of their commitment to the policies of the 

transmitting country 

There is permanent consistency between the foreign policy of the broadcasting country and its position towards the 

countries it is oriented to and the media message presented in its Arabic radios/channels, except for one study. 

To Examine which channels and radio stations are more watched and listened to and which Arab countries have been 

focused on in the research. 

There was a great focus on specific radio stations and channels. At the level of Arabic-oriented radio stations, it was found 

that the vast majority of research dealt with BBC radio, oriented on analysis and also knowledge of its impact, followed 

by Radio Sawa, and at the level of Arabic-oriented channels, the BBC channel also appeared. Al-Arabiya ranked first in 

terms of analysis and an indication of the extent of the impact, followed by Russia Today and Al-Hurra by a large margin, 

then Deutsche Welle, France 24, and Sky News. Al-Alam channels, Euronews, Turkish TRT, and the Israeli satellite 

channel appeared in very small proportions - one study for each of them - and they did not appear. Other oriented channels 

appear in any of the studies from 2013 to 2021. This necessitates additional research on the various Arabic-oriented 

channels and broadcasts, as well as additional studies analyzing and comparing the content of what is provided in Arabic-

oriented broadcasts and channels, as well as their websites and social networking pages, to determine the extent of 

compatibility or differences in treatment, and whether the influence of the state's official opinion varies in strength and 

scope . 

It was found that Egypt and Syria are the two Arab countries most analyzed and researched by Arabic channel studies in 

terms of crises, conflicts, and their democratic transition, followed by Palestine, Yemen and Libya, and in the last place 

came the issues of the Arab Gulf states, Iraq and Iran  

Most studies monitored the public's interest in the Arab world in exposure to Arabic-language radios and channels due to 

their credibility and immediate reporting of events from their point of view . 

To Identify the direction of addressing political issues between Arabic Oriented radio research and television research  

- When channels oriented in Arabic are presented for solutions to crises in Arab countries, they tend to appear as 

a savior through the intervention of their governments in those crises, as shown by studies that dealt with the 

Syrian crisis with analysis, for example: 

To Differentiate between the most significant advantages and disadvantages of dealing with foreign broadcasts in the 

Arabic language for Arab issues as presented by Arab and foreign studies. 

-  Regarding the advantages and disadvantages of radios oriented in the Arabic language from the respondents' 

point of view, it was found that the advantages and disadvantages of those radios from the respondents' viewpoint 

are that they always refer to reliable sources in news coverage, closely follow the events, and report the events 

up to date so that they always remain in the focus of events, which achieves accurate news coverage. As for its 

negative aspects, according to the respondents, it lacks objectivity regarding the foreign countries affiliated with 

it and only presents a single point of view . 

To what extent has the recent scientific adds in the field of Arabic-oriented radio research in terms of methods and tools 

used in data collection and analysis, as well as identifying the scientific theories within which the results were interpreted? 

- The studies focused on specific research methods and tools without addressing different research approaches 

and were satisfied with the survey method that all studies relied on, which necessitates the use of new media 

theories when studying the pages of these radio stations and channels on social media, and research tools related 

to the research of radios and channels oriented not to Limiting it to two categories: What was said? How did it 

sound? Rather, questions that include alternative interpretations of why something was said should be added. 

How is the information presented? Therefore, the current study suggests that evaluation and future research be 

conducted on these current scenarios rather than merely presenting their advantages and disadvantages. 

According to the findings, no long-term research has been conducted to determine the impact of technological 

advancements on how Arab events and issues are covered in broadcasts and oriented channels. 

- Studies have focused on studying the impact on specific groups of the public, particularly the youth group, which 

necessitates the need to pay attention to measuring the impact of those radios and channels on different audiences. 

None of the studies dealt with the study of the communicator except in one research, and only one study was 

also concerned with studying the effect of oriented channels on women. 

 



Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

260 

 

References 

Aballah, A., & Helal, E. (2018). The credibility of Arabic-speaking foreign news channels among Iraqi and Saudi 

university youth , a field study. The Arab Journal of Media and Child Culture, 4(2), 27-58. 

Abdel, F. M. (2015). Credibility of oriented satellite channels in issues of Egyptian national security, Egyptian journal of 

media research. Cairo: Faculty of Mass Communication Cairo university, 49.  

Abdel, K. N. (2015). Elite attitudes toward news treatment of oil and energy issues in Arab satellite news programs., 

unpublish Unpublished PhD thesis. Cairo: Faculty of Mass Communication Cairo university 

Abdel, R. W. (2014). News treatment of developing countries' issues in European satellite channels oriented in Arabic: 

an empirical study. Unpublished PhD, Cairo: Faculty of Mass Communication Cairo university  

Abdel, S. A. (2013). Motives for university students in Bahraini universities to use Internet radio: a field study. Bahrain: 

Ahlia University - College of Mass Communication. 

Abo, A. T., & Fawaz, F. (2021).  Framework of news processing of developments of the Palestinian cause in the Israeli 

Channel Scan 33 during 2018. Journal of the Union of the Arabic universities for media research and communication 

technologies, 6 (Association of Arabic media faculties ; Faculty of Mass Communication Cairo University), 1-44. 

Abo, Z. M. (2015). Al Madina Journal. Available at: http://www.al-madina.com   

Ahmed, B. (2020). Frames of processing of the oriented Israeli news sites of the Egyptian affairs and directions of the 

elite towards it: Analytic studies through the years 2014 and 2015. Journal of Mashreq Message, 35(4), 247-325. 

Ahmed, R. (2021). Hostility of the media speech in oriented foreign satellite channels sites towards the internal Egyptian 

causes: the constitutional changes as an example. Journal of Arts and Humanities, 2(92), 41-77. Available at 

https://fjhj.journals.ekb.eg/article_136138_91264e8da00443169c4c0415eea0787b.pdf 

Al Abd, N. (2009) International Media, Cairo, Arab House for Publishing and Distribution. 

Al Abd, N. (2016). Attitudes of Egyptian public opinion towards addressing Arab issues in satellite news channels oriented 

in the Arabic language. The Egyptian Journal of Public Opinion Research, 2(15), 1-51. 

Al Ghamrawy, R. (2015). News treatment of Egyptian political issues in oriented Arabic channels after June 30. Egyptian 

Journal of media research, 50, 485-531. 

Al Mahl, A. (2012). Recruitment of international oriented radios in the foreign policies of western countries, analytic 

study of British BBC and American Sawa between 1/9/2012 and 30/11/2012. Unpublished PhD, Sudan: Om Dorman 

Islamic University. 

Al Nahed, S. (2016).  Covering Libya: A Framing Analysis of Al Jazeera and BBC Coverage of the 2011 Libyan Uprising 

and NATO Intervention. Journal of Arab & Muslim Media Research, 9(1), 119-137. 

https://doi.org/10.1386/jammr.9.1.119_1 

Al Nahed, S. (2018). Breaking the language barrier? Comparing TV news frames across texts in different languages 

Media. War & Conflict, 11(4), 407-420. https://doi.org/10.1177/1750635218784835 

Al Nemr, M. (2017). Processing of Arabic and international news sites of directions of the American administration 

regarding the Syrian crisis after Trump took over: Analytic study on Al Hurra and Al Arabiya sites Egyptian. Journal 

of media research, 60, 65-109. 

Al Tah, R. (2016). Treating of Arabic causes in the Irani and American oriented satellite channels in Arabic and English 

and the directions of audience towards it : comparative studies. Unpublished Ph D. League of Arab States: Culture, 

Education and Science Organization, Institute for Arab Research and Studies.  

Aldreabi, H. (2017). Narrative Account of the Arab Spring: Translations of Aljazeera and RT of the Egyptian and Syrian 

Uprisings as Case Study. Theory and Practice in Language Studies, 7(10), 819-830.  

https://doi.org/10.17507/tpls.0710.01 

Alhammouri, L. (2013). The Road to White House through Arab Eyes: Analysis of Frames and Credibility as Presented 

by Alarabiya, Alhurra and Aljazeera. PhD. School of Social Science- Sociology and Communication. 

Ali, E. (2013). The role of foreign satellite channels oriented in the Arabic language in arranging the agenda of the elite 

towards Arab issues. Unpublished PhD thesis, Cairo: Faculty of Arts, Ain Shams University.  

Ali, W. (2019). News treatment of the phenomenon of terrorism in Arabic-oriented satellite channels:An analytical study 

of the Russian, French and American channels. Unpublished PhD thesis, Bagdad University: Faculty of Mass 

Communication. Available: https://portal.arid.my/ar-LY/Publications/Details/12994   

https://fjhj.journals.ekb.eg/article_136138_91264e8da00443169c4c0415eea0787b.pdf
https://portal.arid.my/ar-LY/Publications/Details/12994


Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

261 

 

Al-Rawi, A. (2017). News Organizations 2.0. Journalism Practice, 11(6), 705-720. 

https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1195239 

Andrea, L. S. (2020). Can imperial radio be transnational? British affiliated Arabic radio broadcasting in the interwar 

period. John Wiley & Sons Ltd., 1-8. https://doi.org/10.1111/hic3.12602 

Atiq, D., & Abdelaziz, B. (2016). Attitudes of the Egyptian public towards the frameworks of addressing Arab political 

crises in the Arabic-speaking satellite news channels. Scientific Journal of Radio and Television Research, (6), 453-

487. 

Attia, B. (2013). News treatment of the crisis of suspending some US financial aid granted to Egypt in Arabic-oriented 

channels: BBC Arabic, France 24, and Russia Today. The Arab Journal of Media and Communication Research, 3, 

190-205. 

Attia, B. (2014). News treatment of the Egyptian economic crises in Arabic-oriented channels and the public's attitudes 

towards them. Unpublished PhD. Cairo: faculty of Mass communication, Cairo University. 

Attia, B. (2018). Evaluating the treatment of Arabic-oriented channels for the 2018 Egyptian presidential elections :a 

comparative analytical study. The Egyptian Journal of Media Research, Special issue, 543-l87. 

Attia, M. (2020). Deconstructing the frames of Arab refugees in Western media documentaries: Case study on BBC 

NEWS and BBC Arabic. Global Journal of Arts, Humanities and social Sciences, 8(5), 26-50. 

Beau, B. (2013). Song, State, Sawa: Music and political Radio between the US and Syria: A comparative study. PhD. 

(USA: The Graduate School of art and science, Columbia University). 

https://academiccommons.columbia.edu/doi/10.7916/D83B66BN 

Boyd, D. (1999). Broadcasting in the Arab World: A Survey of Electronic Media in the Middle East, 3rd edn. Ames: Iowa 

State University Press.  

Bruce, M. D. (2014). Framing Arab spring conflict: a visual analysis of coverage on five transnational Arab news channels. 

Journal of Middle East Media, 10(1), 1-26. https://doi.org/10.12816/0023470 

Deena, D., Marie, G., & Rhys, C. (2019). Differentiated visibilities: RT Arabic's narration of Russia's role in the Syrian 

war. Media, War & Conflict, 1-22. https://doi.org/10.1177/1750635219889075 

Eid, W. (2020). Attitudes of expatriate Egyptians towards news treatment of Egyptian issues and topics in the Arabic-

language channels of Russia Today and the British BBC. Egyptian Journal of media research, 73, 119-221. 

El Sayed, W., Hamed, E., & Jabr, M. (2019).  Handling of Arabic causes in electronic international oriented radio sites in 

Arabic and its relation with priorities of  interest of Egyptian teenagers with it. Journal of Childhood Studies, 83(22), 

Cairo: Faculty of high childhood studies, Ain Shams University, 163-168.  

Gabar, A. (2010).  The televised American speech oriented to the Arabic audience, Tunisia Union of the radios of the 

Arabic countries. Journal of the Arabic Radios, (2), 17-39.  

Gabdulhakov, R. (2016). Russian Media Discourses on Syrian Refugees in Europe and Central Asian Labour Migrants 

in Russia: Russia for Russians, Europe For...? Central Asia Policy Briefs, OSE Academy, (42), Available 

at:www.osce-academy.net 

Gamal, A., Ahmed, N., & Yosry, J. (2018). The image of Egypt reflected by the Egyptian, Arabic and oriented channels 

in Arabic. The Egyptian journal of media research special issue, Cairo: Faculty of Mass Communication Cairo 

university, 827-793. 

Gomaa, M. (2021). Frames of processing of terrorism causes in Arabic and oriented satellite news and its social 

ramifications on the Egyptian woman: an empirical study. Unpublished PhD, Faculty of Education Zagazig 

University. 

Green, D. (2017). Framing Brexit: A Comparative Study on Agenda and Frame Building in Coverage of the United 

Kingdom's EU Referendum. PhD thesis submitted to University of Tartu Faculty of Social Sciences Johan Skytte 

Institute of Political Studies, available at: https://dspace.ut 

Hamid, S. (2018). Exposure of the audience to news satellite channels and its relation with preference levels and 

assessment of programs: survey on a sample of Bagdad city. Journal of media researcher, 41(10), Faculty of Mass 

Communication Bagdad University, 73-108.  

https://abaa.uobaghdad.edu.iq/index.php/abaa/issue/view/1/Vol%2017%20No%2041%20%20July%20%20%2820

18%29 

https://academiccommons.columbia.edu/doi/10.7916/D83B66BN
https://dspace.ut/


Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

262 

 

Hamza, R., & Salman, A. (2018) ,The role of oriented satellite channels in ordering priorities of public opinion about 

political change causes in the Arabian region:survey on Iraqi media people in Bagdad. Annals of the Faculty of Arts, 

-Ain Shams University, 254-282.  

Hatem, S. A., & Areen, O. Al-Z. (2019). Coverage Framing of Arab Affairs in Oriented Channels Websites in Arabic: 

Comparative Analytical Study of Bbc and dw News Websites.  The Arab Journal For Arts, 16(2), 721-742. 

https://doi.org/10.51405/0639-016-002-013 

Helaly, E. (2015). News processing of Arabic issues in oriented television channels: Analytic study for The World and Al 

Hurra channels. Unpublished PhD thesis, Bayrouth Arab university: Faculty of Arts 

Houcine, M. (2021). BBC Arabic (1938-1995): Soft Power or Reithian Practice Abroad?. evue Française de Civilisation 

Britannique [Online]. Open Edition Journals. https://doi.org/10.4000/rfcb.7056 

Ibrahim, I., Salah, A., & Mohamed, S. (2016). Directing Techniques used in political programs in Egyptian & Oriented 

Channels, Analytical Study, The Journal of Childhood Studies. Ein Shams University, post graduate studies for 

Childhood, 19(73), 31-48. 

Ibrahim, Y. (2015). Al Hurra & BBC Arabic Channels as an example. Journal of Arabic Future, (436), Center of Arabic 

Union Studies. Available at: https://caus.org.lb/ar// 

Ismail, M., Saeid, E., & Mohamed, T. (2017). Processing of the oriented foreign news channels in Arabic of the political 

causes and their relation with the political movement in college students. Journal of Childhood Studies, 20(76), Cairo: 

College Of High Childhood Studies Ain Shams University, 39-45. 

Kimunguyi, E., & Gillespie, M. (2016).Terrorism discourse on French international broadcasting: France 24 and the case 

of Charlie Hebdo attacks in Paris. European Journal of Communication, 31(5), 568-583. ISSN 0267-3231. 

https://doi.org/10.1177/0267323116669453  

Lamlam, F. (2017). International Media oriented to the Arab World: the example of France 24 Arabic Model, BBC Arabic 

and Al Hurra TV. Journal of cultural dialogue, 7(1), Abdul Hamid bin Badis University, Faculty of Social Sciences, 

79-97. http://search.mandumah.com/Record/904025/Description#tabnav 

Laurie, K. (2007). Voice of America versus Radio Sawa In the Middle East: A Personal Perespective. Arab Media and 

Society. The American University in Cairo: Center of Electronic Journalism, 1-12. 

Makki, O.  )2019(. BBC Arabic TV service and the Lebanese audience(s):Can they engage with each other?. PhD thesis. 

University of Westminster. https://doi.org/10.1177/1367549417751228 

Megid, M. (2020). The contents of the biographies and memories programs on the Russia Today satellite channel: an 

analytical study of a program of a trip in memory as a model. Journal of Arts, Literature, Humanities and Sociology, 

(50). Emirates: Emirates College for Educational Sciences, 168-177. https://doi.org/10.33193/JALHSS.50.2020.27 

Mekawy, M. (2017). Coverage of Arabic oriented satellite news channels for the 2016 US presidential elections:a study 

in the framework of the theory of news frameworks and the entrance to political marketing. The Egyptian Journal 

of Media Research, (58), Cairo: Faculty of Mass Communication Cairo University, 313-373. 

Miazhevich, G. (2018). Nation branding in the post-broadcast era: The case of RT. European Journal of Cultural Studies, 

21(5), 575-593. http://journals.sagepub.com   

Mohamed, F. (2016). Media treatment of political assassinations after the June 30 revolution in Arab satellite channels: 

A comparative study between Egyptian and Arab channels oriented in Arabic by application to the assassination of 

the Attorney General Hisham Barakat. Scientific Journal of Radio and Television Research, (8), Cairo: Faculty of 

Mass Communication Cairo university, 227-276. 

Mohamed, H. (2018). Arab affairs in foreign Arabic-speaking satellite channels: the stakes of influence and the obsession 

of tutelage: A comparative analytical study.  

https://studies.aljazeera.net/ar/mediastudies/2018/01/180111094706869.html 

Mohsen, M., & Gassem, M. (2019). Topics of peaceful coexistence in foreign oriented satellite channels in Arabic. 

Journal of the Media Researcher, 46, 191-206. https://doi.org/10.33282/abaa.v11i46.413 

Mostafa, A. (2014). The role of Egypt News Channels and the oriented European Euronews channel in Arabic in times 

of political crises in the Euro-Mediterranean region. Unpublished PhD thesis, Ain Shams University: Faculty of 

arts , department of Communication and Media Sciences 

https://caus.org.lb/ar/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D9%91-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%81%D8%AF%D8%A9-%D8%A5%D9%84/
http://search.mandumah.com/Record/904025/Description#tabnav


Studies in Media and Communication                                                            Vol. 10, No. 2; 2022 

263 

 

Moussa, H. (2020). News processing of the Iraqi issues in international oriented channels in Arabic: Analytic study of the 

main news bulletin in Al Alam Irani oriented channel in Arabic between 1/12/2018 and 28/2/ 2019. Journal of 

Sustainable Studies, 2(4), Foundation of sustainable studies, 1-27. https://search.mandumah.com/Record/1061819   

Ragab, Z. (2017). The use of university students of news Arabic and oriented satellite channels and its role in shaping 

their directions towards terrorism causes. Journal of Specific Education Research, (48). Mansoura: Faculty of 

specific education, 441-471. Available at: https://search.mandumah.com/Record/1006451/Description  

Reda, A. (2011). Critical analysis of research of media frames through the first decade of the twenty first century: analytic 

study of the second level. The seventeenth conference, media researches in Egypt in half a century the reality and 

futuristic direction. Faculty of Mass Communication, Cairo university, 83-84. 

Saeid, W. (2015).  Depending of Om Al Kora University students on Arabic speaking satellite news channels in following 

events and political causes : survey on a sample of university students in Maqqa Al Mokarama. Taibah University 

Journal of Arts and Humanities, (8), 915-965.  

https://www.taibahu.edu.sa/Pages/AR/DownloadCenter.aspx?SiteId=50a13fdf-fc2d-43ef-a1d5-

50bd4a749c1b&FileId=b62cd99c-71ae-4a5b-822a-7dae4137c87b 

Seliman, N. (2017). The image of the Syrian war in news sites of the countries of conflict management, The Egyptian 

journal of Media Research, (60), Cairo university: Faculty of Mass Communication Cairo university, 1-64.  

Seul, & Nelson, C. (2015). Revisiting Transnational Broadcasting: The BBC'S foreign-language services during the 

Second World War. https://doi.org/10.1080/13688804.2015.1091721 

Shahin, H. (2013). News processing of legislative elections in Arabic and international satellite channels: comparative 

analytic study between Al Arabiya and Al Hurra channels, The Egyptian Journal of Media Research, (44.), Cairo: 

Faculty of Mass Communication Cairo university, 1-76. 

Sherif, R. (2013). Treating of Irani causes in oriented satellite channels in Arabic and its relation with the image of Iran 

at the Arabic audience, Unpublished PhD, Cairo: Faculty of Mass Communication Cairo university.  

Sokar, T. (2016). exposure of the Egyptian audience to oriented satellite channels in Arabic and its relation with the level 

of knowledge with Arabic crises. Egyptian Journal of Media Research, (56), Cairo: Faculty of Mass Communication : 

Cairo university, 633-681. 

Ulus, S. (2017). Russia Today: How aggressive content affects public response. Leiden University. 

https://openaccess.leidenuniv.nl   

Zeina, N. (2020). Contents of animation programs in oriented children channels in Arabic :Analytic study of programs of 

Disney Juniors channels from 1/7/2018 to 1/8/2018. Journal of Arts , Humanities and Sociology, (51), Emirati.  

Ziani, A., Fahmy, S., & Elareshi, M. (2014). Arabic-language newscasts in four non-Arab TV channels: Form and content. 

Global Media Journal, 3(1-2), 38-55. https://doi.org/10.1386/jammr.7.1.3_1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyrights 

Copyright for this article is retained by the author(s), with first publication rights granted to the journal.  

This is an open-access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license 

which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. 

https://search.mandumah.com/Record/1061819
https://search.mandumah.com/Record/1006451/Description
https://doi.org/10.1080/13688804.2015.1091721
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

